הדרכות קצרות לטיולים:

מידע שימושי לשאלות הנפוצות לכהנים בטבריה

מתוך חוברת 'המדריך לכהנים'. לקבלת מידע מפורט ומפות יש לעיין בחוברת ניתן לקבל מידע מפורט, מפות ועדכונים חשובים דרך המייל

כדאי מאד לבדוק את המסלול הכשר בשלבי תכנון הטיול, דבר שמונע הרבה בעיות!!!

המספרים בסוגריים {כאלו} מראים את מספר השלוחה בקו המידע בה מופיע המידע הרלוונטי.

טבריה

העיר טבריה מלאה במכשולים בענייני שמירת העיניים ובמיוחד בימי הקיץ, אין בהאמור גושפנקא להקל ח"ו בשמירת העיניים, וכל חכם יעשה בדעת!

מסלולים לאוטובוסים בטבריה

א.    כביש הבקעה – מכיוון מרבי מאיר או אקווה כיף לכיוון צפון [כשהנהג אינו כהן]:

{9-2-2-04} הנהג נוסע עד מלון 'לאונרדו קלאב' – ברחוב הבנים טבריה, ויוריד את הכהנים. הכהנים ירדו לטיילת לפני המלון, ליד השער השחור נכנסים לאחורי המלון, כאן ליד בנין של חב"ד יורדים לטיילת והולכים את כולה עד לצפונה, שם יש סירת מפרש על הטיילת, פונים שמאלה ליד מלון שירת הים ועולים בעליה [יש להתרחק מלהיות תחת העצים]. לפני סוף העליה, אין לעלות לכיון הכיכר אלא להיכנס על הדשא ליד העץ דקל בין האבנים הלבנות הגדולות וללכת באלכסון עד מאחורי התחנה, לעלות למדרכה רק אחרי התחנה ליד מזנון גדוד ברק, להתקדם עוד קצת ורק אז לעלות על האוטובוס שיחכה שם לכהנים.

במקרה של בעיה בשמירת העיניים בטיילת יש מתירים בשעה"ד לסמוך על ספק טומאה ברה"ר ולקצר את הדרך כדלהלן: אחרי שנכנסנו מאחורי מלון לאונרדו קלאב, אין לרדת עד הטיילת אלא יש לעקוף את המלון ממזרח: דהיינו ליד חב"ד לא לרדת לטיילת אלא לחצות ישר לכיוון החניון [אין לעלות לכיוון הכביש!!], לחתוך את החניון עד הסוף, בצד ימין ישנו ביתן של שירותים ובימין הביתן ישנם מדרגות היורדות לשביל, בשביל פונים קצת שמאלה ועולים לכיוון הכביש, אך לא יוצאים איתו עד הסוף באיזור הכיכר! אלא נכנסים בדשא וחוצים באלכסון למאחרי התחנה, וכדלעיל. ניתן לקבל מצגת המסבירה את הכל בצורה יפה עם תמונות.

לגבי העלייה לאוטובוס בתחנה זו, איננו יודעים הכרעה ברורה ויתכן שאפשר להתיר.

 

ב.    מהגולן או צפת לכיוון דרום טבריה [כשהנהג אינו כהן]

מי שנוסע מהגולן והגליל לכיון היישובים מדרום לטבריה, יוכל להקיף דרך כביש 92 עוקף כינרת עד לצומת צמח.

{9-2-2-05} המעוניינים להגיע מהצפון [קייקים, מירון, מסלולים בגולן] לכיון אקווה כיף או רמבה"נ אם הנהג אינו כהן יש לנסוע כדלהלן:

נוסעים מהצפון לכיוון טבריה בכביש 90 לכיוון דרום. 3.5 ק"מ אחרי צומת מגדל מגיעים לכיכר גדולה ובתוכה סלע: 'ברוכים הבאים לטבריה'. בכיכר זו לא ממשיכים ישר אלא פונים שמאלה לדרך גדוד ברק. שם ממשיכים 2 ק"מ בערך עד 30 מטר לפני הכיכר [הכיכר הסקוטית – גדוד ברק הירדן – כיכר הטרמפיאדה], עוצרים את האוטובוס בצד הכביש מול 'מזנון גדוד ברק' ואין להמשיך אחרי המזנון. לפני שיורדים לומר לנהג לחכות בתחנות שברחוב הגליל פינת הקישון. הכהנים חוצים את הכביש ונכנסים למדרכה בין התחנה למזנון, שם ממשיכים מאחורי התחנה שבמדרכה לכיוון דרום, ומתרחקים כל העת משפת הכביש, ופונים לכיוון הדשא והולכים בין האבנים הלבנות הגדולות – ליד עץ הדקל ונזהרים להתרחק משפת הכביש. כך ממשיכים עד הירידה לכיוון הטיילת. בירידה נזהרים לא ללכת תחת עצים ויורדים עד למטה ליד סירת מפרש, והולכים את כל הטיילת עד כמעט סופה, שם עולים בפניה השניה – מיד אחרי מלון לאונרדו, לכיוון רחוב הבנים, ומשם ממשיכים לעלות ברחוב הקישון ליד מד"א לכיוון רחוב הגליל [הרחוב המקביל שהוא מעל רחוב הבנים]. שם יש תחנות אוטובוס והאוטובוס יחכה בהם [תחנת הגליל – הקישון]. או שהכהנים ימשיכו ברחוב הבנים עוד 100 מטר לכיוון דרום עד הכיכר של קופ"ח כללית – 'מרכז גליל סנטר' ושם האוטובוס יחכה להם ויסעו עמו לכיון דרום – רבמה"נ או אקווה כיף או לכיוון כביש הבקעה.

 

ג.        ממרכז הארץ לאקווה כיף או רמבה"נ:

{9-2-2-06} לאחר שחולפים את מחלף גולני, בצומת פוריה יש לפנות ימינה לכביש 768, לאחר כ-7 קילומטר לפנות שמאלה לכביש 7677, או לאחר כ- 10 קילומטר לכביש 767, כבישים אלו יורדים עד לכביש 90 סמוך לטבריה מדרום, לאקווה כיף צריך לפנות בכביש 90 שמאלה כ- 3 קילומטר. [כביש 7677 יותר קצר אבל יותר צר ומתפתל[. בדרך מדרום טבריה לצומת גולני יש לעשות את אותה דרך בכיוון ההפוך.

מהניסיון שלנו, יש להדגיש לנהג את מסלול הנסיעה מראש שלא יהיה מופתע, חשוב לציין שלמרות שמבחינת הקילומטרים אנו מוסיפים בזה כ- 4 קילומטר, אך מבחינת הזמן לפעמים זה יותר קצר מפני שזה חוסך את הפקקים של טבריה.

[כמובן כשאין פקקים ניתן לעקוף גם בתוך טבריה כדלהלן: ממשיכים בכביש 77 לתוך טבריה ברחוב מנחם בגין, אחרי רמזור 5 יש תחנת המשטרה ואח"כ צורת דג כחול על המדרכה, שם יש מזלג ופונים בו ימינה ויורדים לרחוב יהודה הנשיא, אחרי 380 מטר פונים ימינה לרחוב ברנר ונוסעים בו 1700 מטר עד הסוף!! ואז פונים ימינה להשילוח, אחרי 550 מטר – בפניה השניה פונים שמאלה ומיד שמאלה לרחוב אחוה, ולא לפנות ימינה לכיון בי"ק המוסלמי וקבר רחל. אחרי שפנינו לרחוב אחוה, ניתן להמשיך עד למלון אביב. ובכביש הראשי נפנה ימינה לכיוון דרום. ויש לזכור שבזמני עומס, לא תמיד מצליחים לעבור במסלול זה. ויש להעדיף את הנסיעה בכביש 7677.

דרך חזור בתוך טבריה:

{9-2-2-07} ממשיכים בדרך 'אליעזר קפלן' – כביש 90 צפונה עד שמגיעים לכיכר הגדולה עם הדשא ולצידה 'קופ"ח כללית' – מרכז מסחרי 'גליל סנטר'. בכיכר פונים פניה חדה שמאלה לרחוב אחוה, ממשיכים כ200 מטר ואח"כ ימינה ועוד פעם ימינה לרחוב השילוח, ואז שמאלה לברנר. ואז ליציאה מטבריה. ניתן לכתוב בוויז לסוע לברנר טבריה, דרך 'אחוה 1' [נמצא קרוב למרכז מסחרי 'גליל סנטר']. כמובן שבזמני עומס מוטב לנסוע דרך כביש 7677, וכדלעיל.

תחבורה ציבורית בטבריה:

חדש בקו המידע!!

שלוחה אוטומטית לבירור אוטובוסים עם חשש לכהנים שלוחה 9 ואח"כ 3,

יש להקיש את מספר הקו ב3 ספרות ומיד תקבלו את המידע.

 

עקב שינוים בתנועה אין לנסוע בתחנה מרכזית טבריה!!

{9-2-2-12} טבלת קוים בניעירונים:

1 הבאים ממזרח 77 ירדו בטבור הארץ או אלחדיף קונטיננטל ולא אחר כך!

היוצאים למזרח 77 יעלו רק בתחנה טבור הארץ וכו' או אלחדיף טבור הארץ

2 הבאים מדרום לא יסעו אחרי תחנת הבנים הקישון

היוצאים לדרום יסעו רק מתחנת הגליל הקישון או יותר דרומית [יש כאלו קוים שלא עוצרים שם אלא רק במקום יותר דרומי]

3 הבאים מצפון ירדו רק בתחנת צומת מגדל

היוצאים לצפון יעלו רק בתחנות גדוד ברק או מגדל [יש כאלו שלא עוצרים בגדוד ברק!!] הגישה לדרך גדוד ברק כפי שכתוב בחוברת, או בקו המידע

לגבי תחנת גדוד ברק הירדן ישאלו רב [נפק"מ לבאים מהטיילת, וכן נפק"מ לקוים של חברת 'גולן' שעוצרים רק בתחנת הטרמפיאדה ולא בשאר התחנות בגדוד ברק]

נסיעה מצפת לטבריה

מכיוון שכביש היציאה מטבריה לכיון צפון נסלל על קברים, ישנה בעיה קשה לכהנים בנסיעה זו.

{9-2-2-1} הנסיעה מטבריה לצפת בתח"צ מותרת רק מתחנות גדוד ברק, כמו שמופיע בשלוחה 9 ואח"כ 3. הנמצאים בשכונות החרדיות, יש להם לעקוף את איזור הבעיה, כפי שמופיע בעדכון 9-2-2-2.

אבל מצפת לטבריה, יש בעיה קשה, כי ה450 נכנס לטבריה בכביש האסור ולכן אין מנוס אלא לרדת בצומת מגדל הרחוק כ5 ק"מ מטבריה ואז להמשיך בנסיעה פרטית עד לכיכר הצפונית 'ברוכים הבאים לטבריה' ומשם לעלות רגלי לקרית שמואל כמופיע במדריך, או לרדת לגדוד ברק, וכמופיע בעדכון 9-2-2-5.

לעיתים, ישנה אפשרות לנסוע לצפת דרך רחוב מאיר אדרעי, ששם יש דרך עפר היורדת עד הכיכר הצפונית של טבריה, אך ברוב הזמן זה חסום.

הליכה רגלית בתוך טבריה

{9-2-2-02}Eהמגיעים בתח"צ עד לרחוב אלחדיף פינת יהודה הלוי, ורוצים להגיע לטיילת, החוף הנפרד, רבי מאיר בעל הנס או לבקעה, יש להם להקיף ברגל כדלהלן: ללכת את כל יהודה הלוי עד אחרי תחנה מרכזית ומגרש המכוניות טרנד קאר, פונים שמאלה ויורדים ברחוב רפאל ביבאס על המדרכה הימנית, פונים ימינה בשוק ואח"כ פונים שמאלה ויורדים ברחוב הקישון. [מופיע בהרחבה במדריך]. משם ניתן לפנות לרחוב הגליל, ונראה שם תחנות לכיוון רבי מאיר בעל הנס. יש לזכור שהליכה זו כ18 דקות, ועדיף לקחת מונית שתיסע ישיר דרך רחוב ברנר, ואח"כ דרך מלון אביב עד רבמבה"נ, וגם בלי חשש בשמירת העיניים.

{9-2-2-03} וכן להיפך: עולים ברחוב הקישון עד תחנת דלק 'מיקה', פונים ימינה בשוק, ומיד שמאלה לרחוב הפרחים, שם ישנה תחנת קו 12 לכיוון הקניון [יש לבדוק בשלוחת תח"צ]. או ברגל עולים ליהודה הלוי, הולכים את כולו עד תחנת דלק פז ושם עולים באלחדיף.

{9-2-2-08}Eכמו"כ ישנה אפשרות לעקוף רגלית את הבעיה מאיזור קרית שמואל – עיריית טבריה, יש מסלול הליכה קצרצר עבור הכהנים מאחורי העיריה עד לרחוב כינרת שמתחתיו, ואז מגיעים לכיכר הצפונית של טבריה שם האוטובוס מחכה להם שנוסעים לכיון הצפון. [מופיע בהרחבה בחוברת בסוף ההדרכה של טבריה].

https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gifעדכון על קבר רבי מאיר בעל הנס

{9-2-2-11} מכיון שהסככה המעוגלת עשויה להתחבר [הכניסה הספרדית], לכן אפשר להגיע לביכנ"ס של הכהנים המופרד, מהציון האשכנזי הנמצא בצד הצפוני, יש שם רחבה גדולה פתוחה עם קשתות בצד ימין (זה משרדים כשרים לכהנים ויש בהתחלה גם שירותים ציבוריים!). בסוף הרחבה יש מדרגות שעולות לבנין הציון, משמאל למדרגות יש שער שמוביל לרחבה קטנה פתוחה ובה יש כבש שעולה לביכנ"ס הנ"ל שמותר לכהנים.

 

עדכון לבאים לקבר הרמב"ם והשל"ה

{9-2-2-10} כידוע לכולם, כל איזור זה הינו חלק מבי"ק קדום ואין לכהנים להכנס לשם. מלבד רחוב בן זכאי עצמו שתוקן בכיפין לכל ארכו – הכביש עצמו והמדרכה שממול הרמב"ם בלבד!, אך לא כולל את חצר הרמב"ם והמדרכה שלידו, ולא כולל את החניונים.

ולכך: כהנים הבאים לקבר הרמב"ם יש להכנס אך ורק מרחוב יהודה הלוי, ולא משאר הרחובות, וכשמגיעים לקבר הרמב"ם והשל"ה יש לכהנים לעמוד בכביש עצמו או במדרכה שממול הקבר, ולא בשום מקום אחר.

וגם כשיוצאים משם, אין לצאת מהרחובות הרגילים, [ולכך האוטובוס מסתובב למטה בלי הכהנים!] אלא לחזור את כל העליה של ר' יוחנן בן זכאי עד לקניון ומשם לפנות ימינה ליהודה הלוי ולעלות לכיוון היציאה מטבריה – צומת גולני וכפי המופיע במדריך. מבדיקה שערכנו: נסיעה מקבר הרמב"ם למירון דרך צומת גולני מאריכה את הנסיעה ב15 דקות בערך. [הרבנים ממליצים מצומת גולני לנסוע לכיוון כביש 806 ליד קבר מתיא בן חרש].

ואם מעוניינים להמשיך קבר הרמב"ם לכיוון רבי מאיר בעל הנס ברכב: עולים את רחוב בן זכאי, ליד הקניון יפנו שמאלה בכיכר ליהודה הלוי ומיד ימינה ליד תחנת דלק מנטה ויעלו לכיוון רחוב המלאכה, ימשיכו עד סוף רחוב המלאכה ויפנו שמאלה לרחוב ברנר ליד תחנת דלק באר מרים, בסוף ברנר פונים ימינה להשילוח, והמשך כפי שכתוב בהדרכה [יש לעקוף את יהודה הלוי כי הוא חסום לתנועה].

ישנה אפשרות שהאוטובוס יסע כדרכו למירון דרך רחוב גדוד ברק. והכהנים יקיפו ברגל 25 דק': יעלו ליהודה הלוי, ילכו את כולו עד למעלה מתחנה מרכזית כמפורט בסעיף הליכה רגלית.